Kundespecifikke løsninger

Selv om ST PLAST har et stort udvalg af universal-emballager, er der ikke nødvendigvis en der passer til jeres behov. Vi har stor erfaring med udvikling af kundetil-passede specialemballager indenfor mange forskellige industrier, og kan også hjælpe dig. Vores salgs- og designteam sidder klar til at hjælpe, så i får den emballageløsning i søger. 

25 års jubilæum


Visioner, karse, flødeboller og 179 millioner emballager

Der er behov for virksomheder, der er langtidsholdbare og har et stort vækstpotentiale. En af de virksomheder hedder ST PLAST a/s og ligger i Esbjerg. Indehaveren Knud-Erik Skov-Thuesen kan fejre emballagevirksomhedens 25 års jubilæum den 2. maj. 

 

Når du i supermarkedet køber en omgang karse til æggemaden, står du faktisk med et stykke industriel designhistorie i hånden. Karsebakken var nemlig et af de første produkter ST PLAST udviklede tilbage i 1991, hvor virksomheden den 2. maj blev grundlagt i Kjersing i Esbjerg.
I dag 25 år senere foregår den fuldt automatiserede produktion af emballage stadig i Esbjerg, men i langt større lokaler og på Falkevej.
- Vi har lige fået endnu en robot leveret, som skal indgå i vores produktion. Vi tænker robotter naturligt ind på vores fabrik - også når vi hjælper vores kunder med at optimere deres produktion, siger Knud-Erik Skov-Thuesen, der sammen med sin hustru Charlotte, står bag en af Esbjergs langtidsholdbare firmasucceser, ST PLAST.
- Man kan sige, at vi, som virksomhed, er blevet voksne, så vi er nu i gang med at indfri det kæmpe uudnyttede potentiale, der ligger og venter på os. Det kan vi kun gøre, fordi vi har et super team af dygtige ansatte med indblik i såvel produktudvikling, automatisering og procesoptimering som marketing. Og sådanne medarbejdere skal vi bruge flere af i en nær fremtid, så vi kan vækste til gavn for bl.a. området, understreger han.
I forbindelse med det forestående jubilæum, lancerer ST PLAST også en helt ny visuel identitet i form af nyt logo, skilte og hjemmeside.
- Vi har gennem årene haft stor fokus på vores virksomhed og vore kunder, men vi er en moderne og omstillingsparat virksomhed, og det skal vi også signalere til omverdenen, siger han.

 

En start mod alle odds

Egentlig var det ikke Knud-Erik Skov-Thuesens drøm at skabe sin egen virksomhed. Begge hans forældre var selvstændige, og han havde set, hvor meget det krævede.
- Så jeg havde sagt til mig selv, at jeg i hvert fald ikke skulle gå den vej. Jeg forestillede mig, at jeg skulle ende i en topstilling et eller andet sted, for jeg har altid troet på mig selv, siger indehaveren, der for nylig kunne fejre sin 50 års fødselsdag.
At starte en iværksættervirksomhed, og få succes, er en præstation i sig selv, men at gøre det i starten af halvfemserne med lavkonjunktur, høje renter og en masse andre odds imod sig, må siges at være noget af en bedrift. Produktionen blev med korte mellemrum udvidet. Flere lokaler i bygningen i Kjersing blev inddraget, og der blev bygget til. Det var til sidst også nødvendigt med lagre flere steder rundt om i byen.
- Alle de penge vi tjente, investerede vi i virksomheden, siger han.
Efter 2000 fik ST PLAST en professionel bestyrelse, og midt i 0’erne blev en ny strategi lagt, som handlede om, at ville tilbyde kunderne mere end bare et emballageprodukt til at pakke en vare i.
- Vi ville være førende, når det handler om at udvikle og producere emballageløsninger til automatiset anvendelse, i samarbejde med vores kunder, siger Knud-Erik Skov-Thuesen.

 

Styrket ud af krisen – med en position i front

I julen 2007 flyttede ST PLAST til lokaliteterne på Falkevej, og kort efter kom finanskrisen, der som bekendt slog benene væk under rigtig mange banker og deres virksomhedskunder. Også ST PLAST blev påvirket, men bevarede sin position helt i front.
- Vi kom faktisk styrket ud af krisen kan vi sige nu, og siden er vores strategi i højere og højere grad justeret ind, så vi i dag i stor stil, går ind som rådgivere for kunderne, når de skal have en effektiv produktion, hvor der indgår emballage, siger han.

 

Kompetente medarbejdere og innovative løsninger

I 2013 oplevede ST PLAST igen en markant vækst, hvor forskellige indsatser i forhold til nye kunder og kundekrav gav bonus. 
- Det skyldes godt og hårdt benarbejde ude hos kunderne. Vi lever op til vores værdier, der blandt andet handler om at skabe øget værdi for kunderne, og det gør vi.
Mange tror, at man kan spare sig til succes, men det afviser Knud-Erik Skov-Thuesen i dag blankt.
- Vejen til vores succes har været, og vil fremadrettet være, kompetente medarbejdere og innovative løsninger. Det handler om at have nogle at uddelegere til. Nogle der tager bolden og ved, hvad de skal gøre med den, når den bliver spillet ud. Sådanne medarbejdere har vi, siger han.
Derfor investerer virksomheden også mange penge i nyeste teknologi, så de ansatte får det optimale arbejdsmiljø.
- Hvis vi ikke kan tiltrække dygtige medarbejdere, så kan vi ikke vokse. Så simpelt er det, siger han. Han fortæller også, at der er mange spændende ting i pipeline. 
- Det er nu, vi har mulighed for at investere i interne rationaliseringer både med henblik på ergonomi og på økonomi, så det gør vi, med henblik på at stå stærkere i vores bestræbelser på at indfri det kundepotentiale, vi ved, der er, både herhjemme og i udlandet. I dag udvikler vi os sammen med vores kunder, siger han.

 

Ordresikrer alle kunder

En af de kunder, der er vokset gennem årene sammen med ST PLAST er Give Konfekture, der blandt andet laver flødeboller. Indehaver Jacob Jensen har gennem mange år trukket på ekspertviden fra ST PLAST.
- For Give Konfekture er det meget vigtigt hele tiden at kunne præsentere nye flødebolleprodukter. Dette stiller store krav til nytænkning og produktudvikling hos vore samarbejdspartnere. Vi har således brug for omstillingsparate og kvalitet bevidste leverandører, hvilket ST PLAST til fulde lever op til, siger han, og han understreger, hvor vigtigt det er, at kunne justere på produktionen i et tæt samarbejde med ST PLAST.
- Da Give Konfekture leverer til dagligvarehandlen rundt i Europa, kan vore behov for leverancer svinge meget, og det skal vores leverandører kunne honorere. Det tætte samarbejde med ST PLAST om ordrer og fore-cast sikrer, at Give Konfekture altid kan levere som ønsket, siger Jacob Jensen.
En anden af ST PLAST’s kunder, som har været med næsten fra starten, er den Esbjergbaserede prisvindende virksomhed Ellegaard A/S. Firmaet laver, den i gartnerikredse verden over kendte og patenterede ELLEPOT, som er en ”papirurtepot”. Ellegaard A/S opererer verden over, og har maskiner stående i over 100 lande. Der er en konstant udvikling i plastbakkerne til disse ELLEPOT’er og kravene ændres år efter år.
- ST PLAST er her en god sparringspartner på både teknik og udviklingsarbejde, og de har forståelse for vores og vore kunders behov. Vi bevæger os i et marked i konstant udvikling, hvor det er vigtigt at kunne agere hurtigt, og her kan vi altid stole på ST PLAST, siger Lars Steen Pedersen, CEO og medindehaver af Ellegaard A/S.

 

Topmoderne produktion med stort potentiale

Der jo ikke noget, der er nemmere end at være bagklog, men når Knud-Erik Skov-Thuesen skal kigge tilbage på firmaets historie, er der en ting, han ville ønske, at han havde gjort anderledes.
- Vi skulle tidligere have tænkt større, og mindre vestjysk. Mere ud over kanten. Vi har stadig et kæmpe uudnyttet potentiale, men det er ikke for sent at gribe fat i det, for jeg har tænkt mig at blive ved med at arbejde, så længe jeg kan, understreger Knud-Erik Skov-Thuesen, med et glimt i øjet.
Karsebakken, som det hele startede med, bliver stadig produceret i den topmoderne produktion hos ST PLAST i Esbjerg. 
Virksomhedens jubilæum fejres med en reception på jubilæumsdagen den 2. maj, og det sker på virksomhedens adresse Falkevej 3 i Esbjerg, hvor der også vil være lejlighed til at se virksomheden. 

 

Fakta:

ST PLAST a/s er siden 1991 vokset fra en lille innovativ virksomhed til en af de større aktører inden for fremstilling af plastemballage til bagerisektoren, flødeboller, frugt og grønt samt gartneriprodukter. ST PLAST a/s har et bredt sortiment indenfor termoformet plastemballage. Alle emballager er produceret og pakket, så de lever op til kravene for brug i fødevareindustrien.
ST PLAST a/s producerer hvert år millioner af plastbakker i miljø- og hygiejnecertificerede omgivelser.

Antal ansatte: 35
Hele Skandinavien anses som hjemmemarked (der leveres til Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island, Tyskland, Østrig)
Der blev forædlet over 5.000 tons plast i 2015.
Der er produceret 179 millioner emballager i 2015.
Der er 13.000 m2 fabriksareal under tag.
Der produceres i døgndrift gennem ugen.

Vores referencer

Vi har samlet et udsnit af vores gode kunder